Rok výroby: 1995
Výkon: 150 koní
Zdvihový objem: 2 199 cm3
Počet válců/ventilů: 4/4
Hmotnost: 1 640 kg
Stav: perfektní
Katalogové číslo: 41
Úvod
V listopadu 1984 představil Mercedes-Benz netrpělivě očekávaný nový sedan ve střední třídě. Nová řada W124 byla uvedena na trh s modely 200 D, 250 D, 300 D, 200, 230 E, 260 E a 300 E. Kromě toho byl typ 200 E postaven pro export do Itálie.
Vývoj
O nástupci řady W123 se stále hovořilo jako o „třídě Mercedesu střední velikosti“. To odráželo éru iniciativy strategických modelů v produktové řadě Mercedes-Benz, ke které v roce 1982 znovu přibyl model 190 (W 201). Jako předchůdce třídy C se však tento model umístil pod třídou E v segmentu trhu, který Mercedes-Benz označil za kompaktní třídu.
W 124 převzal prvky tohoto mladého, sportovního, kompaktního automobilu, ale stanovil standardy pro design a konstrukci. Paralely s kompaktní třídou existovaly například v použití vysokopevnostních ocelových plechů a dalších materiálů snižujících hmotnost.
Technické parametry
Za design „čtyřky“ byla odpovědná trojice stylistů – Bruno Sacco, Josef Gallitzendörfer a Peter Pfeiffer. Podařilo se jim vskutku mistrovské dílo, které nezestárlo ani po bezmála třiceti letech. Charakteristická byla zejména záď se zaoblením po stranách – víko zavazadlového prostoru mělo tvar lichoběžníku a sahalo až po spodní okraj světlometů, které ani v této generaci nepostrádaly tradiční zuby. Nově byl také představen dlouhý jednoramenný stěrač, který dokázal očistit 86 procent plochy čelního skla! Tvary karoserie byly samozřejmě navrženy tak, aby bylo dosaženo co nejnižšího součinitele odporu vzduchu a klesla tak spotřeba paliva.
V září 1989 měla premiéru na frankfurtské IAA přepracovaná řada W124. Změnila se jak zvenčí, tak zevnitř, stylistické úpravy byly ovšem jen decentní, jak se na značku Mercedes-Benz sluší. Nejvíce nápadné byly mohutné plastové lišty na bocích, které už dostalo o dva a půl roku dříve kupé. V našich zeměpisných šířkách se díky nim těmto vozům přezdívá plasťák, zatímco staršímu provedení se říká lisťák. Nad nimi byl nově umístěn úzký chromovaný pás, stejný kov se objevil i v interiéru na madlech dveří a také na krytech kol, tam jej dostal firemní emblém. Zvětšila se vnější zpětná zrcátka, která navíc dostala lakování v barvě karoserie.
U všech modelů řady 124 s výjimkou čtyřkolek 4Matic se nově nabízel balíček Sportline. Obsahoval sportovní zavěšení s tvrdšími pružinami a tlumiči, automobil tak měl nižší světlou výšku. Byl obut do pneumatik rozměru 205/60 R 15 na kolech 7 J x 15 z lehkých slitin nebo oceli. Volant a řadicí páka dostaly čalounění kůží, samozřejmostí byla jiná sedadla, která měla sportovnější tvarování s lepším bočním vedením. Modernizovaná W124 se neomezila jen na stylistické změny, ale měla také novinku pod kapotou. Tou byl zážehový třílitrový šestiválec se čtyřventilovou technikou. V modelech 300 E-24 (sedan), 300 CE-24 (kupé) a 300 TE-24 (kombi) dával 162 kW (220 koní). Pocházel z roadsteru SL série R129, kde měl výkon o 11 koní větší, do W124 byl ovšem použit jiný katalyzátor, proto došlo k jeho snížení.
Ve Frankfurtu 1989 se také objevilo čtvrté karosářské provedení – limuzína s dlouhým rozvorem, která v této řadě čtyři roky chyběla. Mercedes tentokrát na vývoji úzce spolupracoval s karosárnou Binz. Rozvor se zvětšil o plných 80 cm na 3,60 metru, stejně narostla i celková délka. Jezevčík na základě W124 měl poprvé šestici dveří a vyráběl se s dvouapůllitrovým turbodieselem a zážehovým motorem 2,6 litru.
Červen 1993 znamenal v životopisu řady W124 zásadní zlom. Na řadu přišla druhá optická modernizace. Maska chladiče prošla decentní úpravou, aby odpovídala té z aktuální třídy S – zejména chromované lišty byly zúženy. Na první pohled ovšem lze faceliftované modely odlišit podle předních a zadních směrových světel – jejich krycí plast už nebyl oranžový, ale bílý, vzadu pak navíc zatmavený. Změny se odehrály i na víku zavazadlového prostoru, které bylo aerodynamicky optimalizováno a místo širokého plastového pásu dostalo menší chromované madlo. Otěrové lišty na náraznících byly nově lakovány v barvě shodné s ostatními plastovými panely – ty zadní byly prodlouženy až k výřezům pro kola.
Změnil se i design standardních ocelových ráfků, které dostaly šest otvorů. Významnější novinkou byla ovšem změna označení. To bylo upraveno tak, aby korespondovalo s novou třídou C W202, která se vyráběla od jara 1993. Z W124 se tak stala třída E. Toto označení samozřejmě opět doplňovalo trojčíslí s přibližným objemem válců, ovšem nebylo již před písmeny, ale za nimi. Tento systém používá Mercedes-Benz dodnes. Automobilka též upustila od označování jednotlivých karosářských variant písmeny (C pro kupé, T pro kombi).