Mercedes-Benz 190 E 1.8 W201
Rok výroby: 1991
Výkon: 109 koní
Zdvihový objem: 1 797 cm3
Počet válců/ventilů: 4/2
Hmotnost: 1 160 kg
Stav: perfektní
Katalogové číslo: 9
Úvod
Na počátku osmdesátých let jsme mohli u Mercedesu vybírat pouze ze sedmi vozů. S výjimkou jednoho kupé, jednoho roadsteru a jednoho užitkového modelu to byly čtyři sedany – všechny přitom byly zacíleny na náročnější klientelu. Rozličné faktory ale značku postupně přiměly ke vstupu do zcela nových segmentů cílících na mnohem širší skupiny zákazníků.
Díky tomu se tak již před rokem 1977 začala v hlavách designérů rýsovat budoucí třída C. Představena byla o pět let později, přičemž užívala interní označení W201. Veřejnosti ale byla známa spíše pod názvy 190 a 190E (či případně pod přezdívkou „baby Benz“), neboť oficiální pojmenování třída C přišlo až v roce 1993.
Vývoj
Od ledna 1974 do ledna 1982 Mercedes utratil více než 2,25mld. tehdejších německých marek na výzkum a vývoj W201, načež následně prohlásil, že je „masivně přetechnizovaný“, což dokládal pohled na ABS, předepínače bezpečnostních pásů, víceprvkovou zadní nápravu nebo vícebodové vstřikování paliva. Společnost začala testovat rané prototypy v roce 1978, s konečným designem schváleným 6. března 1979. Oficiálně byla W201 představena na pařížském autosalonu v říjnu roku 1982.
Technické parametry
Kromě vytříbené techniky se Mercedesy 190 a 190E pyšnily neskutečnou spolehlivostí. Většina exemplářů totiž zvládla ujet 500 000 km bez jediného vážného mechanického problému. A to dokonce i v těch případech, kdy se o pohon staral turbodiesel, tedy motor, který v 80. letech nebyl z hlediska vývoje zdaleka na špici.
Na podzim roku 1983 byl představen „šeptající“ dvoulitrový diesel 190 D s 53 kW (72 koní). Na tehdejší dobu byl skutečně tichý a navíc úsporný. Automobilka tehdy vrhla na trh i verzi z úplně jiného soudku: 190 E 2,3-16. Motor objemu 2,3 l se čtyřventilovou hlavou od Cosworthu poskytoval 136 kW (185 koní). Už v létě 1983 překonaly tři aerodynamicky jen lehce optimalizované vozy světové rekordy na dlouhé vzdálenosti: 25.000 a 50.000 kilometrů, respektive 25.000 mil (40.225 km). 190 E 2,3-16 byla homologována také ve skupině A.
Mercedesy řady 190 absolvovaly během svého dlouhého života dvě modernizace: v letech 1988 a 1991. Portfolio se postupně rozrůstalo. Američané se například dočkali verzí 190 D 2,2 a 190 E 2,3. V osmdesátém pátém měl premiéru pětiválcový diesel 190 D 2,5 s výkonem 66 kW (90 k) a benzinový šestiválec 190 E 2,6 se 122 kW (166 koní).
Sportovní vrchol přišel se skutečně ostrou 190 E 2,5-16. Produkční auto debutovalo v roce 1988 se 143 kW (195 koní). Vývoj pokračoval dále až ke 173 kW (235 koní) a k řádně rozšířené a okřídlené verzi Evolution II. Homologační speciál pro německé mistrovství cestovních vozů DTM vznikl v roce 1990 jen 502 exemplářích pro běžný silniční provoz (minimum bylo 500) a jeho čtyřválec poskytoval 245 Nm. S vývojem závodního vozu pomáhali u AMG a na tomtéž voze byl Klaus Ludwig nejlepší v sezóně 1992.
„Stodevadesátku“ nahradila v květnu 1993 první generace třídy C (W202). S tou zároveň Mercedes-Benz zavedl nový systém označování, kterého se drží dodnes. W201 tak strávila na výrobních linkách v Sindelfingenu více než jednu dekádu. Produkce zde byla zastavena v únoru téhož roku, v Brémách však pokračovala ještě do srpna, hlavně na export. Oba závody opustilo celkem 1.879.629 aut.